Als je team gelukkig is, komt de winst vanzelf

mei 21, 2019

Werken met een team, dat vond ik toch wel een van de mooiste aspecten in mijn carrière als saloneigenaar. En dat mis ik ook het meest nu als freelancer, want ik had namelijk een superteam. Dat heeft best even geduurd, voordat ik een team bij elkaar had dat zo goed bij elkaar paste. Wat zeg ik? Dat heeft jaren geduurd! Want de eerste jaren keek ik teveel naar wat iemand kon. Later ontdekte ik pas dat dit helemaal niet zo belangrijk is: want het draait om de persoon, om karakter. Past hij/zij in je team, je salon en bij je klanten? Tuurlijk, een goede basis is belangrijk, maar technieken zijn te trainen. Een persoonlijkheid of karakter niet.

Skills are cheap, passion is priceless

Mijn salon groeide en ik had al snel extra personeel nodig. Maar waar let je nou op als je nieuwe mensen aanneemt? Dat had ik nooit geleerd. Dus deed ik wat ik dacht dat goed was en keek naar wat iemand had gedaan en in huis had. Wel hield ik altijd de wijsheden van mijn vader (al saloneigenaar vanaf zijn 18e) in mijn achterhoofd: “ Een cv en diploma’s zeggen helemaal niets, laat iemand maar eens dagje meedraaien in de salon. Dan weet je het snel genoeg.”

En inderdaad, als snel kwam ik er zelf achter dat een team uit verschillende persoonlijkheden moet bestaan en dat diploma’s of een blinkend cv niet het belangrijkste zijn. Wat er wel toe doet: al je teamleden moeten qua lifestyle/personality passen bij je salon. Iemand die je passie/visie begrijpt en deelt.  Heb jij een salon in het hogere segment? Dan past iemand niet bij je als deze zelf een koopjesjager is. Diegene zal moeite hebben met de juiste prijzen berekenen aan je klanten. En zich altijd bezwaard voelen bij de kassa. De productverkoop zal aan de lage kant blijven, want zelf zouden ze nooit een masker aanschaffen van €40,- Het is namelijk moeilijk om goed advies te geven en enthousiast te zijn over iets waar je zelf niet achter staat. Het is (bijna) onmogelijk om je gevoel daarbij uit te schakelen. En in ons vak draait het om beleving, gevoel, zien, ruiken, aanraken. Het draait om alle zintuigen.

Je team is je grootste goed

Als een teamlid niet happy is, dan heeft dat impact. Impact op je klanten, op de rest van je team en uiteindelijk op de resultaten in je salon. Klanten voelen feilloos aan hoe de sfeer is. En een goed draaiend team kan ineens uit elkaar vallen als de neuzen niet meer dezelfde kant op staan. Betrokkenheid, waardering en een team dat lekker in z’n vel zit, is ontzettend belangrijk. Als je een zaak runt, draait het al snel om resultaten. Maar wij zitten in een business waar het draait om mensen. En als jouw mensen gelukkig zijn, dan komen de goede resultaten vanzelf wel.

“Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to”-Sir Richard Branson

PS: Merk jij onrust in je team? Wil je dat jouw mensen weer met enthousiasme en hart voor de zaak in je salon staan? Neem contact met me op voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik kijk graag samen met jou of ik je hierbij kan helpen.

Mijn contactgegevens

KvK: 08192325
BTW-nr: NL138638159B01
Privacy Statement
Algemene voorwaarden

Volg mij op Facebook!

Nieuwsbrief

Erkende opleider en aangesloten bij de Vereniging van Image Professionals

Het grootste geheim dat iedere colorist en haarstylist moet weten

Ontdek wat het belangrijkste element is van een haarkleuradvies. Dit e-book staat vol met tips & tricks die je direct kunt toepassen in de salon!

Je ontvangt het gratis ebook in je mailbox!