Waarom ik deze zomer €3500 omzet liet liggen

Deze zomer moest ik zes kleur en figuuranalyses afslaan. Omgerekend ruim €3500 aan extra omzet in één maand. En nee, dat was geen fout of gemiste kans. Het was een heel bewuste keuze.

Ja, er kwamen aanvragen binnen. Maar mijn agenda zat al vol met trainingen en afspraken. En ik ben streng voor mezelf: maximaal twee live afspraken per week. Dat bewaak ik als een leeuwin. Omdat ik weet dat ik naast werken ín mijn bedrijf ook tijd nodig heb om áán mijn bedrijf te werken. Dat is minstens zo belangrijk.

De verleiding van korte termijn omzet in de salon

Natuurlijk is het aantrekkelijk om overal ja op te zeggen. Zeker als een klant heel graag wil. Ik weet dat veel saloneigenaren dit herkennen. Je had eigenlijk een vrije dag gepland, maar er belt toch iemand. Voor je het weet schuif je die afspraak ertussen. Je zegt ja tegen de ander, maar eigenlijk zeg je nee tegen jezelf.

Waarom ik nee zei tegen zes kleuranalyses

Met mijn reumalijf is een volle agenda gewoon geen optie. Als ik meer doe dan goed voor me is, merk ik dat meteen in mijn energie en plezier. Daarom kies ik bewust voor de lange termijn. Ik wil dit werk over tien jaar nog steeds met liefde en energie kunnen doen.

Hoe ik de shift maakte in mijn salon

Die shift begon al toen ik tien jaar lang mijn eigen salon runde. Want ook daar moest ik keuzes maken.

Hele dagen knippen waren voor mij fysiek te zwaar. Dus ik begon stap voor stap te kiezen voor behandelingen die ik wél vol kon houden en waar ik energie van kreeg. Denk aan kleuren en extensions, afgewisseld met kort en lang haar. Bruidskapsels? Die vond ik verschrikkelijk, dus die gaf ik aan iemand in mijn team die er juist gelukkig van werd.

Ik bouwde het zo op dat ik nog maar drie uur per week in de salon werkte (in plaats van veertig). De rest van de tijd besteedde ik aan kleur- en stijladviezen in mijn studio boven de salon, workshops, sessies bij bedrijven en events waar ik sprak over de impact van kleur. Dat was fysiek lichter én ik merkte dat dit echt mijn kracht was.

De stappen die ik zette om meer winst te halen met minder uren

Luisteren naar mijn lijf
Mijn reuma liet me duidelijk weten dat ik niet alles meer kon. In plaats van dat te negeren, paste ik mijn werk daarop aan.

Bewust kiezen welke behandelingen ik deed
Geen hele dagen knippen meer. Wel kleuren, extensions en afwisselende behandelingen die me energie gaven.

Van 40 uur naar 3 uur in de salon
Dankzij mijn team kon ik mezelf grotendeels van de vloer halen. In die drie uur deed ik alleen nog wat ik leuk vond en waar ik goed in was.

Meer focus op kleur- en stijladvies
Ik richtte me op persoonlijke adviezen, workshops en trainingen. Dat werk was minder zwaar én veel waardevoller.

Meer tijd aan mijn bedrijf besteden
De uren die vrijkwamen gebruikte ik voor marketing, educatie, businesscoaching en klantbeleving. Daarmee groeide mijn bedrijf verder.

Een klein en krachtig team bouwen
Niet alleen ik deed waar ik goed in was, maar ook mijn medewerkers. Ik voerde met iedereen gesprekken: waar krijg je energie van, wat wil je verder ontwikkelen? Een van mijn werknemers ging naar de beste visagieopleiding van Nederland, een ander wilde specialist worden in extensions net als ik. Zo kreeg iedereen de kans om te doen waar zij het allerbeste in was. Dat zorgde voor een open sfeer, transparante communicatie en blije mensen op de werkvloer.
👉 En zelfs als je geen team hebt, kun je dit principe toepassen: kies bewust wat jij wél wilt doen en waar je blij van wordt. Zo kun je óók in je eentje je omzet verdubbelen en minder in je bedrijf werken.

Rustiger werken = meer winst
Binnen een jaar verdubbelde ik mijn winst. Minder uren draaien betekende niet minder resultaat, maar juist slimmer werken.

Winst verdubbelen, opnieuw en opnieuw

Die stap was geen eenmalige meevaller. Het principe werkt nog steeds. Ook met Colourlab verdubbelde ik afgelopen jaar mijn winst. Juist door te focussen op wat ik graag doe, spannende keuzes te maken en te blijven investeren in mezelf én in mijn bedrijf.

Dat is misschien wel de belangrijkste eigenschap van een ondernemer: snel durven kiezen. Niet blijven hangen in twijfel, maar stappen zetten die je bedrijf verder brengen.

Lange termijn boven korte termijn: de waarde van een kleuranalyse training

Deze keuzes maakten het verschil. Voor mij draait ondernemen niet om alles aanpakken wat voorbij komt, maar om slim bouwen aan een bedrijf dat mij energie geeft en waar ik plezier in houd.

En dat is precies wat ik ook leer in mijn  kleuranalyseopleiding . Het gaat niet alleen over de inhoud van een goede kleuranalyse, maar ook over hoe je een concept neerzet dat bij jou past. Zodat je energie overhoudt, je klanten beter helpt en je bedrijf winstgevender wordt.

De kracht van een team binnen Colourlab

Die lijn trek ik door in Colourlab. Ik heb een geweldig team om me heen. Jessica geeft in het zuiden basiskleuranalyse trainingen. Michelle start dit najaar met analyses. En Tine is onze Community Manager binnen de online academie – precies het werk waar zij goed in is en energie van krijgt. Dat geeft mij enorm veel tijd en ruimte om te doen waar ík weer blij van word: nieuwe trainingen ontwikkelen en live trainingen geven.

Zo helpen we meer mensen, zonder dat iemand zichzelf voorbijloopt.

Wat de Colourlab kleuranalyseopleiding oplevert

En weet je wat het mooie is? Klanten betalen zonder aarzelen €595 voor een kleuranalyse. Omdat ze merken dat dit geen standaard doekjes vergelijken is. Het is een complete strategie waarin kleding, haar en make-up samenkomen. Precies de methode die ik ook leer aan mijn cursisten in de  kleuranalyseopleiding en de kleuranalyse training.

Mijn boodschap aan jou

Misschien herken jij dit ook: altijd ja zeggen, terwijl je agenda al uitpuilt. Het voelt lastig om omzet te laten liggen, maar juist daarin zit de shift naar een vrijere manier van werken. 

En dat is precies waar we in de Colour Expert opleiding mee aan de slag gaan: hoe bouw je een concept dat jou rust en energie geeft én waarmee je winstgevender wordt.

In januari 2026 start er weer een nieuwe groep. 

Klik hier voor alle info en de data over deze unieke kleuranalyse opleiding.

PS: Geef jij al kleuranalyses? Dan weet je hoe waardevol het is voor klanten. Maar de combi met figuuranalyses is écht goud. 

In mijn online training Shape it! leer je:
✔ de 6 figuurtypes herkennen
✔ persoonlijke stylingtips geven die écht verschil maken
✔ klanten positief naar hun lijf laten kijken

En het mooie is: je krijgt de cursus Imagestyling voor Kappers (t.w.v. €495) er gratis bij. Daarmee til je je adviezen én je omzet naar een nieuw niveau.

👉 Ontdek hier Shape it! en alle details