Een 'Gorgeous Grey Traject' in jouw salon
24 april 2023 

Een 'Gorgeous Grey Traject' in jouw salon

Veel vrouwen zijn het op een gegeven moment zat om hun grijze uitgroei iedere 2 á 3 weken bij te laten werken. En willen naar hun eigen natuurlijke haarkleur. Maar ja, hoe pak je dit aan?

 Met name voor klanten die naar een natuurlijke grijze kleur willen is contrast bepalend. Een mooie kans, geef ze advies. Verpak het in een langdurig ‘Gorgeous Grey’ traject. Want: Grijs haar is hot! Dat is geen nieuws natuurlijk, maar hoe ga jij hier als haarstylist mee om? 

 Weg omzet?

Op mijn trainingen hoor ik regelmatig van cursisten dat ze dit maar vervelend vinden. Toch balen; die klant die eerder iedere 3 á 4 weken haar uitgroei liet bijwerken, komt straks alleen maar voor knippen. Bye omzet! Tja, dat is een manier om er tegenaan te kijken. Maar bekijk het eens positief; er liggen ook kansen. Want deze klant wil dolgraag advies hoe ze die periode kan overbruggen van gekleurd haar met lelijke uitgroei, naar haar eigen grijze haar. Jouw klant vindt het waarschijnlijk doodeng om deze stap te maken. JIJ kan haar hierbij begeleiden en adviseren. Want jij bent de pro op dit gebied!

Hoe dan?!

Ok, het duurt wellicht enige maanden voordat jouw klant die mooie natuurlijke grijze haarkleur heeft. Want we zijn niet allemaal grijs haar tovenaar Jack Martin (volg deze man voor inspiratie!) Helemaal bij langere lengtes haar kan het langer duren en heb je voldoende technische kennis nodig. 

Jouw klant wil er in die tussentijd er niet armoedig bij lopen met een grijze uitgroei. Dus de ultieme kans om jouw klant hierin te begeleiden. En een ideale situatie om een traject aan te gaan van bv een half jaar. Je kan hier zelfs een abonnementsvorm van maken. You name it!

Hier 5 tips om dit succesvol toe te passen in de salon:

  1. Begin met een uitgebreid advies. Leg je klant uit dat dit proces tijd nodig heeft. Met name als het verschil tussen het gekleurde en het natuurlijke haar groot is. Leg uit dat ze niet direct naar haar eigen grijze haarkleur kan. Neem de stappen door met je klant. Wees helder in je communicatie, zo ontstaat er vertrouwen.
  2. Ondersteun je 1e adviesgesprek met een contrastanalyse. Contrast is namelijk het belangrijkste element van je haarkleuradvies. Naarmate je ouder wordt, neemt je contrast af. Dus zeker voor deze doelgroep is het bepalen van het juiste contrasttype erg waardevol! Heb je nog geen kennis van contrast(analyses)? Download dan hier mijn gratis e-book erover. Deze tref je hier. Je kan deze tips meteen toepassen in de salon!
  3. Er zal een periode zijn dat je klant even moet wennen aan de ‘tussenkleur’. Er is altijd even sprake een minder mooie haarkleur, vaak aan de te warme kant. Je kan je klant hiermee helpen door goed make-up of kledingkleur advies te geven. Een korte kleuranalyse kan je hierbij helpen! Als ze kleuren draagt die haar echt goed staan in haar make-up en kleding, dan heeft dat effect op de haarkleur. En zal ze die tussenperiode waar haar haarkleur even wat minder mooi is, beter kunnen overbruggen.
  4. Geef goed productadvies! De komende periode zal je het haar van je klant lichter maken. Daar zijn andere verzorgings- en stylingsproducten voor nodig dan bij een donkere haarkleur. En zodra jouw klant haar natuurlijke grijze lokken heeft, zal er opnieuw gekeken moeten worden naar de juiste producten. Dit heeft zoveel impact op hoe het haar zit. En jouw klant verdient het beste advies
  5. Geef bekendheid aan dit bijzondere traject dat je aanbiedt! Zo weinig salons laten zien dat ze klanten hierbij kunnen helpen en zo veel vrouwen zijn op zoek naar hulp bij de transitie van gekleurd naar hun grijze haar. Organiseer een speciale ‘Gorgeous Grey’ (online of live) avond voor je klanten, waarin je inspiratie deelt en de stappen uitlegt. Deel het op social media, schrijf een blog en communiceer het in de salon. Succes verzekerd!

Foto: Color and Hair Studio Solo-Middelburg

Ambitieuze ondernemers gezocht

Voor een hele toffe Business Dag  op zondag 11 juni ben ik op zoek naar een aantal ondernemende & ambitieuze saloneigenaren. Ondernemers die willen groeien als persoon én met hun salon. Die willen werken aan hun bedrijf. Aan een plan voor focus en rust. Een ijzersterk concept voor hun bedrijf wat helemaal bij hen past. Voor deze ondernemers heb ik een onwijs mooie pilotaanbieding.

Ben jij klaar voor de volgende stap en ben jij benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Laat me dit dan weten, dan stuur ik je meer info over een deze toffe pilot aanbieding. Ik heb nog 2 plekjes vrij.

 

Over de schrijver
Judith de Ridder van Colourlab helpt kappers meer winst uit persoonlijk advies te halen. Judith geeft (online en live) trainingen aan haarstylisten en saloneigenaren. Met haar praktische #hoedan-insteek ontwikkelde zij succesvolle methodes om imagestyling dagelijks toe te passen in de salon.
Reactie plaatsen